20.11.09

Jaren '40

Stijl: Utility Clothing vs. New Look
Icoon: Christian Dior
Kenmerk: Mantelpakjes
Muziek: Swing, bigband

Tijdens de oorlogsjaren kwam de mode-industrie op een laag pitje te staan. Kleding moest vooral comfortabel en praktisch zijn. Bovendien was het niet gepast om er tijdens deze sombere jaren al te modieus bij te lopen. De Engelse regering kwam zelfs met de Utility Clothing-regel. Dit hield in dat fabrikanten maar een beperkt aantal stijlen en kleuren mochten uitbrengen en de kleding moest economisch verantwoord gemaakt worden. Dus kwamen er goedkopere stoffen en werd er zo min mogelijk materiaal gebruikt. Toch probeerden de ontwerpers zo creatief mogelijk met de strenge regels om te gaan. Er werd gezocht naar nieuwe materialen en zo kwamen er blouses, jassen en riemen gemaakt van vissenhuid op de markt. Nylon werd gebruikt voor jassen en touw, kurk en hout voor zolen. De fashionista's uit de veertiger jaren zijn thuis creatief met gordijnstof, lint, tule en stro om hoedjes mee te maken. De dagelijkse kleding bestond vooral uit mantelpakjes in sombere kleuren.

Pas na de Tweede Wereldoorlog in 1947 kwam mode weer een beetje aan bod. In dit jaar introduceerde de nog onbekende ontwerper Christian Dior de 'New Look'. De hierbij horende collectie had de naam Corelle en vormde een soort droombeeld voor de vrouw in die tijd. Het straalde één en al glamour uit. Het silhouet van de vrouw was compleet anders met ronde en afhangende schouders, slanke tailles, volle heupen en opvallende decolleté's. Verder waren de rokken volumineus en lang. De mode straalde teder- en vrouwelijkheid uit die in de oorlog niet voorkwam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten